Hotul de carti -recenzie

Pentru ca imi place la nebunie sa citesc si pentru ca nu trece saptamana fara o noua carte devorata, am decis sa incep sa va povestesc si voua despre ce am mai lecturat, ce impresie mi-a facut, ce mai am pe lista, ce carti mai cumpar. Daca vreti, puteti sa "fiti prieteni cu mine" si pe Goodreads (Deenab e profilul meu), sa vedeti exact ce se petrece pe rafturile mele. Fac mereu update, dar recunosc ca nu ma trage ata sa fac recenzii acolo.

Saptamana trecuta a venit in sfarsit randul mult laudatei carti a lui Markus Zusak, Hotul de carti. O aveam in plan de luni de zile si cand in sfarsit a devenit a mea cu greu m-am abtinut de la abandonul lecturii de la momentul respectiv. O sa incerc sa nu bag spoilere, pentru ca stiu ca majoritatea oamenilor normali le detesta. Eu una le iubesc, but I am just weird like that!

O sa incep prin a va spune ca in clasa a 10-a am avut o materie optionala pe care toata lumea o injura: Istoria Holocaustului. Eu fiind ciudata care sunt, am fost profund fascinata de subiect si am ajuns sa citesc de drag carti asupra acestei perioade. Da, fascinatia pentru lagarele de concentrare poate fi catalogata doar ca fiind morbida, dar oricat de mult am vrea sa ne prefacem ca de fapt unele "legende" din acea perioada sunt doar rodul imaginatiei colective bolnave, stim prea bine ca nu putem sa ignoram adevarul. Modul in care o minte geniala si bolnava in acelasi timp a instrumentat si controlat soarta atator oameni, ramificatiile maladive ale tratamentului aplicat evreilor, toate astea au fost suficiente sa ma marcheze pe viata. Va imaginati asadar cum asteptam sa citesc cartea asta.

De la bun inceput povestitorul cartii reprezinta un factor de interes pentru cititor. "Cand Moartea spune o poveste trebuie sa o asculti!" Personal mi s-a parut o idee interesanta alegerea acestui narator. In perioada razboiului nimeni nu vedea mai multa durere, nu cunostea mai multe suflete si nu curma mai multe suferinte decat Moartea. Povestea lui Liesel, fetita care descopera puterea cuvintelor se impleteste cu ororile celui de-al doilea Razboi Mondial. Catalizator in toate schimbarile pe care Liesel le va cunoaste, razboiul e zugravit prin ochii unui copil care a pierdut si pierde fiinte dragi, pierde puritatea mintii care nu intelege. 

Personajele cartii sunt extrem de bine conturate, chiar si cele secundare. Relatiile dintre ele sunt redate cu intensitate si au puterea de a face cititorul sa rezoneze cu ele. Din punctul meu de vedere interventiile naratorului pe parcursul cartii sunt uneori prea abrupte. Nu o data am avut impresia ca un film bun e intrerupt de "pauze publicitare". Le inteleg perfect rostul in construirea povestii dar uneori as fi vrut sa nu se faca atatea interpuneri in timp si spatiu.

Ce mi s-a parut mie cel mai interesant? Faptul ca desi e o carte tesuta in jurul Holocaustului ea se bazeaza in principal pe viata celor care teoretic nu ar fi trebuit sa fie afectati de "fanteziile hitleriste". Chiar daca e beletristica, cumva stii ca adevarul e pe aproape, ca nici poporul german nu a fost scutit de suferinte in acea perioada.

Daca va intrebati de unde anume denumirea cartii, va spun atat, Liesel va descoperi fascinatia pe care cartile o exercita asupra sa si va deveni "flamanada" de mai multe. Va las pe voi sa descoperiti daca aceasta idee de "hot de carti" nu e un pic exagerata. 

Pe ansamblu mi-a placut, dar nu atat de tare pe cat speram. Speram sa ma prinda mai tare si desi povestea e interesanta, scrisul de calitate si personajele vii, m-am trezit ca nu sunt total captivata cum mi se intampla cu o carte pe care sa o calific ca fiind exceptionala. Am plans un pic spre sfarsit dar eu plang cam la orice carte, asa ca nu va bazati pe mine! E o carte care se citeste usor (sau cel putin mie asa mi s-a parut) desi s-ar putea ca cele aproape 600 de pagini sa va intimideze. Eu am reusit sa o dau gata in 5 zile, fara sa stau treaza noptile sau sa ignor alte activitati zilnice. 

Sunt curioasa sa vad filmul dar nu am mari asteptari pentru ca in general la mine cartile depasesc mereu ecranizarile, indiferent cat de bune ar fi acestea.

Voi ati citit Hotul de carti? Ce impresie v-a lasat? Filmul l-ati vazut?

Nu in ultimul rand, va surade ideea unei recenzii de carte ocazionale aici pe blog, sau nu?

Share:

23 comentarii

  1. Daca e cu bocete la final ...m-ai tentat....vreau sa o citesc si eu. ;))
    Pupicius

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O citesti obligat fortat. Sunt curioasa sincer ce impresie o sa iti faca tie!

      Ștergere
  2. Pe mine m-ai convins sa pun cartea asta cat mai jos pe lista de must-read books :)) Nu de alta, dar am vazut mai intai filmul si mai aveam putin si adormeam, desi sunt si eu bolnava cu povestile despre holocaust. O s-o citesc, dar nu ma grabesc prea tare, ca lectura light si mediocra gasesti pe toate drumurile.
    Mi se pare aberant sa reusesti sa scrii o carte borderline boring despre unul din cele mai gruesome evenimente din istorie. E pacat pentru ca se puteau face multe lucruri interesante cu premiza cartii. Sau poate m-am obisnuit eu sa citesc chestii sangeroase :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mai, nu pot zice ca e mediocra, dar ma asteptam clar la mai mult. E foarte bine scrisa, povestea e interesanta, dar ii lipseste ceva, un zvac, un foc interior. Sau poate sunt eu mai ciudata.

      Ștergere
  3. Si eu m-am tot gandit daca sa descarca cartea asta sau nu (eu citesc pe telefon ca la ritmul in care devorez cartile ar trebui sa am de cheltuit cateva milioane bune pe luna numai pentru material de citit) si m-am hotarat sa o mai las sa astepte.
    Mai vrem recenzii, sa stii!!
    Kisses, R
    Beauty and bargains
    www.beautyandbargainsbyr.wordpress.com

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu zic ca merita citita macar pentru a te lamuri ce e cu hype-ul din jurul ei. Cam asa si eu cu devoratul de carti. In ultimele luni s-au dus ceva milioane pe carti!:)) De fapt ce vorbesc eu aici? De cand ma stiu am adorat sa cumpar carti.
      O sa incerc sa postez cat de des pot recenzii. As vrea macar o carte pe saptamana, dar nu promit, ca poate nu reusesc si m-as simti eu dezamagita!:))

      Ștergere
  4. Ma tenta si pe mine, dar nu stiu ... ma mai gandesc. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Camelia, macar de curiozitate merita citita

      Ștergere
  5. Eu am vazut filmul... si am plans, cred ca s-ar fi intamplat si citind. Mi-a placut recenzia, eu una ocolesc filmele pe acest subiect insa acesta arata o alta fata, o alta drama.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mihaela, mie tare mi-e ca s-ar putea sa fiu dezamagita de film. In general filmele dupa carti pentru mine nu au savoarea necesara. Iar aceasta carte deja a fost mai putin decat as fi sperat. E posibil sa fi devenit destul de critica in ultima vreme, nu stiu ce sa spun.

      Ștergere
  6. Am cumparat-o si eu si vreau sa ma apuc de ea cat de curand ! M-ai facut curioasa! :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Eu am vazut filmul si a fost chiar interesant. Ma tenta si cartea, dar am atateaaaa pe lista :). Si eu sunt fascinata de tot ce inseamna holocaust, evrei, hitler. Mi se pare incredibil tot ce le trecea prin cap si mi-ar placea sa vizitez Auschwitz intr-o zi. Apropo, nu te-ai gandit sa iti iei un e-reader? E asa comod, eu am devenit dependenta de el, cu toate ca mi se parea inainte inutil. Plus ca o gramada de carti se gasesc deja pe net, gratis, mai ales cele clasice.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, sa stii ca in liceu si eu ma gandeam cum ar fi sa ajung la Auschwitz, sa vizitez. Dar nu cred ca as putea. Am o chestie extrasenzoriala care sigur m-ar face sa ma infior toata in locurile alea..M-am gandit la reader, dar recunosc ca sunt o clasica ciudata. Imi place experienta cartii, a foilor rasfoite, mirosul paginilor.. Nu zic insa nu la un moment dat. M-ar ajuta sa economisesc spatiu, that's for sure!:))

      Ștergere
  8. Ce materie faina ati avut! Noi am facut Drepturile Omului, a fost interesanta si asta, dar parca tot mai mult mi-ar fi placut a ta. Eu eram ciudata care imprumuta astfel de carti de la biblioteca. Doamna bibliotecara ma considera morbida si tot incerca sa-mi dea o carte care sa ma faca sa ma razgandesc. Citeam despre Rezistenta si, cand mi se facea foame seara, mergeam sa-mi iau un colt de paine si mi se parea ca e cea mai buna mancare din lume. Cam asa inveti sa apreciezi ceea ce ai.
    Revenind la subiect, eu am vazut filmul care m-a cam dezamagit. Cred ca aveam alte asteptari.
    Sa mai faci recenzii. ;)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Stai domol ca si eu eram o dubioasa si jumatate. Imprumutam si eu de la biblioteca, dar nu prea multe, pentru ca ai mei au un stoc impresionant. Cateva mii de carti lejer:)) Clasicii ii gaseam toti in casa in mod sigur. Si ce m-a interesat in mod special imi cumparam eu. Banii mei de alocatie si burse s-au cam dus pe carti multa vreme.
      Hmm, asa am fost si eu cu cartea, am sperat mai mult si m-am cam dezumflat,
      Mai fac recenzii

      Ștergere
  9. N-am citit-o si nici filmul nu l-am vazut. Cred ca m-ar impresiona si pe mine si eu sunt mare plangacioasa. Imi doresc sa citesc si Jurnalul Annei Frank- chiar l-ai citit? Daca da , mi-ar placea sa citesc o recenzie scrisa de tine.
    Acum citesc Caderea uriasilor de Ken Folett, al carui subiect este legat de Primul Razboi Mondial. Am prins-o cu 51% reducere pe Libris si nu stiu cum o sa am rabdare pana vor aparea la noi si celelalte doua volume. Poate pana vor aparea urmatoarele volume o sa-mi astampar nerabdarea cu alte carti de-ale lui -tot romane istorice.
    Si bineinteles ca vreau sa mai scrii recenzii. Si despre papusica ta sa mai scrii. Pentru 1 iunie ce carte i-ai cumparat?
    Noi o sa studiem bunele maniere pentru copii :-P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am citit Jurnalul Annei Frank prin clasa a 11-a, dar l-am citit in franceza pentru ca mi l-a imprumutat profa mea de franceza:)) Nu as mai puteaq sa ii fac acum recenzie dupa aproape 9 ani. Daca o sa il recitesc insa, promit sa revin cu impresii. Stiu ca mi-a placut enorm. Mai mult decat mi-a placut la momentul asta Hotul de carti. E posibil sa fi fost pentru ca eram in toiul "pasiunii pentru Holocaust".
      Hmmm, suna tare bine ce spui tu acolo. Desi de obicei nu eram fan romane istorice, observ ca gusturile mele s-au diversificat extrem de mult.
      Pe 1 iunie piticuta a primit un atlas pentru copii. Ii depaseste un pic varsta dar nu m-am putut abtine. I-am mai luat si 4 carticele mai mici despre planete, mecanismele de aparare ale animalelor si despre modul de deplasare al acestora.
      Avem si noi doua varainte de bunele maniere pentru copii (amandoua in versuri) si le tot citim. Hmmm, oare sa fac si recenzii de carti pentru copii?:))

      Ștergere
    2. In Caderea uriasilor a lui K.Follett vei gasi si pagini ...hm cum sa le zic- un pic a la Sandra Brown- dar dpdv al unui barbat, ma gandesc ca a introdus paginile astea pentru ca romanul sa nu fie prea greu de digerat, sa-l faca mai uman sau poate sa-i faca pe tineri (si nu numai pe ei) sa-si dea seama ca si in alte vremuri a existat pasiune, ca oamenii se casatoreau din dragoste si atunci si mereu. Oricum ar fi interpretate aceste pagini, romanul lui Follett e un imens "portret" al lumii in perioda primului razboi mondial, e o completa lectie de istorie, dar chiar si asa tot iti e greu sa intelegi razboiul, motivele lui, imensele greseli pe care conducatorii politici si militari ai vremii le-au facut la vremea respectiva.
      Chiar daca are 925 de pagini, cartea te prinde imediat si se citeste repede. Pretul nu-i de neglijat, dar reducerea la care am luat-o a transformat-o intr-un adevarat chilipir;)

      Ștergere
  10. Si mie mi-a placut cartea asta, in sensul de 3 stelute jumate pe goodreads. I-am dat totusi 4 intr-un final ca nah, subiectul. Mult mai buna mi s-a parut THose Who Save US, de Jenna Blum, a fost mult mai intensa iar perioada e aceeasi.

    In rest, abia astept recenzia la The Thirtheenth Tale, o am pe lista de To read de ceva timp...deci da, si eu mai vreau sa citesc recenzii semnate de tine!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Si eu i-am dat 4, dar tot cam asa, de 3 si un pic. Am trecut pe lista Those Who Save Us, nu stiam de ea. Problema la mine e ca am o lista atat de mare incat sper sa nu mor pana sa o termin!:))
      Urmeaza acusica recenzie la A treisprezecea poveste. :D

      Am vazut ca si tu tot ca mine, treci prin carti de zici ca le inghiti!:)) Eu as sta si as citi non stop dar din pacate trebuie sa mai fac si alte chestii.

      Ștergere
  11. Nu ma pasioneaza subiectul si acum ma bucur ca nu am cumparat-o. :( Sunt sigura ca mama ar aprecia-o mai mult. Poate i-o cumpar ei sau macar ii povestesc despre ea. E total fascinata de subiectul asta cu razboiul, Holocaustul, etc. Nu stiu daca ai vazut filmul asta, dar ti-l recomand. Inelul, dupa cartea lui Danielle Steel. :) E frumos, interesant, pana si mie mi-a placut. Abia dupa ce l-am vazut acum vreun an doi mi-am amintit ca l-am vazut in copilarie si multi ani am avut vise cu anumite scene din el.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hmm, o sa caut sa vad ce si cum cu filmul de care spui tu. Suna intriguing:D

      Ștergere